Tips tegen suikerverslaving
Food,  Gezondheid,  Lifestyle

Suikervrij leven: Tips voor het overwinnen van een suikerverslaving

Een suikervrij leven, hoe kom je van een suikerverslaving af?

Voor velen van ons leidt suiker tot verslavend gedrag. Zolang we het consumeren, hebben we een verlangen naar nog meer suiker, niet alleen onmiddellijk voor een reep chocolade, maar ook dagen en misschien weken later. Als je op dit moment een suikervrij leven probeert te krijgen, kunt u lijden aan ontwenningsverschijnselen. Dat zou niet ongebruikelijk zijn. Een suikerverslaving is namelijk veel voorkomend.

MOGELIJKE SYMPTOMEN VAN EEN SUIKERVERSLAVING

Ons lichaam wil meer en meer suiker, en het geeft ons het gevoel. Betekent niet dat hij het nodig heeft. Maar hij merkt dit pas op nadat we gedurende enige tijd aanzienlijk minder suiker hebben geconsumeerd. Tot die tijd heeft hij ons afluisteren met de symptomen van het afkicken van suiker:

Eerst en vooral komt het afkicken van suiker tot uiting in het verlangen naar iets zoets. Het hoeft geen honger te zijn, het moet het gevoel hebben een snoepje nodig te hebben.
Hoofdpijn is ook een veelvoorkomend symptoom. Zodra ik een hoofdpijn heb, mijn verlangen naar iets zoete scheuten door het plafond. Ik heb veel snoeprepen met hoofdpijn gerechtvaardigd.
Ik lees vaak dat mensen zich machteloos en moe voelen als ze hun suiker verliezen. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik kan me echter voorstellen dat het vooral die mensen zijn die elke dag op hetzelfde tijdstip suiker eten (het stukje taart in de middag) en zich moe voelen als deze routine wordt losgelaten.
Een verlangen naar suiker, hoofdpijn en vermoeidheid: Het is absoluut duidelijk dat de slechte stemming niet lang op zich zal laten wachten. Ook dit is een symptoom van het afkicken van suiker aan de markt.
Deze symptomen willen we graag vermijden. Daarom gaan we in onze eerste zeven tips in op de vraag hoe we de terugtrekking van suiker kunnen beheren, zodat we zo min mogelijk last hebben van symptomen:

A) TIPS VOOR HET VOORKOMEN VAN SYMPTOMEN

1. KIES DE JUISTE MOEILIJKHEIDSGRAAD VOOR U

Een veelgemaakte fout is om te veel van jezelf te verwachten. In de eerste euforie lijkt alles haalbaar, dan laden we onszelf op met grote veranderingen. Maar zodra de motivatie weer wegzakt, leven we uitsluitend van onze wilskracht. We kunnen dit niet lang volhouden als onze ambities te hoog zijn. Comfort wint uiteindelijk altijd. Een suikerverslaving is zeker te overwinnen.

Hoe meer snoepjes je tot nu toe hebt gegeten, hoe minder radicaal je afstand moet doen van suiker. Begin met een moeilijkheidsgraad die uitdagend is voor u, maar nog steeds realistisch! Je hoeft niet alles in één keer te doen. U kunt later nog steeds bieden.

2. ECHT VOEDSEL ETEN

Tijdens het afkicken is het vooral belangrijk dat u uw lichaam voorziet van een goede toevoer van voedingsstoffen. Dit betekent drie volledige maaltijden per dag eten en deze zo goed mogelijk zelf koken. Eet zoveel mogelijk groenten als je kunt en help jezelf aan fruit. Wees zuinig met de eenvoudige koolhydraten uit graanproducten, omdat ze alleen maar je verlangen naar andere koolhydraten zoals suiker verhogen. Dit leid weer tot een suikerverslaving.

3. GEBRUIK GEEN ZOETSTOFFEN

Kunstmatige zoetstoffen suggereren iets voor uw lichaam dat er niet is, een suikervrij leven is alleen mogelijk als je dit ook aan de kant zet. Probeer je lichaam niet te misleiden door het zoete substituten te geven in plaats van suiker. U verhoogt uw verlangen alleen maar onnodig. Hier vindt u een gedetailleerd artikel over alle soorten suikervervangers. U moet dit lezen om te begrijpen dat u geen suiker moet vervangen, maar de zoetheid in uw voedsel moet vermijden. Pas als je het verlangen naar iets zoets opgeeft – al dan niet gemaakt van suiker – raak je de suiker kwijt.

4. SPORTACTIVITEITEN

Beweging geeft je de nodige energiekick als je moe bent. Dit klinkt misschien onlogisch, maar als je je machteloos voelt, heeft het zelden iets te maken met het feit dat je je fysiek hebt ingespannen. Je hebt net verkeerd gegeten of je hebt een tekort aan suiker of je bent de hele dag zo traag geweest dat je lichaam je bloedsomloop afsluit.

Bovendien, sport geeft gevoelens van geluk, net als je gewend bent van suiker. U kunt ook af te komen van kortstondige verlangens met oefening. Ik raad echter geen duursporten aan zoals joggen, die uw koolhydraatreserves uitputten en uw honger vergroten. Joggen maakt me altijd hongerig. Sporten die gebruik maken van uw spieren zijn beter. (Hier kunt u te weten komen wat er nodig is om gewicht te verliezen in de sport.)

5. SLAAP VOLDOENDE

Krijg genoeg slaap, zodat je goed uitgerust bent. Bij mij is dat als acht uur per dag. Hoe minder je slaapt, hoe meer energie je nodig hebt. Dan eet je waarschijnlijk meer en omdat koolhydraten de nummer één energiebron zijn, zal je lichaam dat eisen. Naast voeding en beweging is regeneratie de derde belangrijke bouwsteen voor een slank en gezond lichaam.

6. VERVANG OUDE GEWOONTEN DOOR NIEUWE

Hebt u ooit vaste gewoonten gehad die uw suikerverbruik bepaalden? Dan moet je deze gewoonte of in ieder geval het ritueel vervangen.

Heeft u bijvoorbeeld elke middag een kopje koffie met een stukje taart? In dit geval zou je de hele gewoonte kunnen vervangen door bijvoorbeeld een wandeling te maken. Maar als je de koffie rond wilt houden, vervang dan het ritueel van het eten van cake door het eten van een gezond tussendoortje.

Denk na over uw suikerconsumptiegewoonten en probeer ze te vervangen door iets gezonders.

7. DE OORZAKEN VAN FRUSTRATIE WEGNEMEN

Vaak eten we ongezond voedsel, niet omdat we er een verlangen naar hebben, maar omdat we gestrest, verdrietig of eenzaam zijn. Snoepjes zijn onze troost, want ze voelen als een beloning. Maar slechts voor korte tijd. Even later wordt de schuld toegevoegd, dan voelen we ons nog erger.

Ik weet dat de oorzaken van deze frustratie niet in een oogwenk kunnen worden weggenomen. Maar eerst moet u zich ervan bewust zijn dat u om dergelijke redenen eet. Werk niet alleen aan uw dieet zelf, maar ook aan deze oorzaken, dan zullen symptomen zoals troost verdwijnen allemaal vanzelf. Dit zal helpen je suikerverslaving te overwinnen.

Suikervrij leven

B) TIPS VOOR DE BEHANDELING VAN DE SYMPTOMEN

Met een beetje geluk zijn de preventieve maatregelen al voldoende om de symptomen te voorkomen. Maar het is zeer waarschijnlijk niet. U zult waarschijnlijk van tijd tot tijd last hebben van milde ontwenningsverschijnselen, ook al is er maar een klein verlangen naar suiker. De volgende dingen kunt u doen als u al last heeft van de symptomen:

8. VEEL WATER DRINKEN

U kunt tijdelijk voldoen aan de behoefte aan een snack met water. Dat zou je daar bij de volgende maaltijd kunnen brengen. Ik heb vaak het gevoel dat ik dorst heb, ook al denk ik dat ik trek heb. Dit zal bijdragen aan een suikervrij leven.

Als u op zoek bent naar een snoepje, drink dan gewoon een groot glas water – of twee. Als het water te zacht voor u is, maak het dan lekkerder met citroen, gember of munt. Als alternatief kunt u ongezoete thee drinken. Ik meestal voorkoken en genieten van het lauw of koud.

s Avonds trakteer ik mezelf af en toe op een glas wijn. Het is vaak genoeg voor mij om iets te kunnen drinken.

9. Geloof geen mythes

Ik lees wel eens dat je geen fruit moet gebruiken als je jezelf van suiker berooft, omdat het ook suiker bevat. Ik denk daar echter niet veel van. Suiker, dat in echt voedsel gebonden is, wordt in ons lichaam heel anders verwerkt. Het gaat langzamer in het bloed, zodat de bloedsuikerspiegel niet zo sterk schommelt. Vruchten bevatten ook veel voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.

Bovendien zijn we niet verslaafd aan echt eten! Er zijn enkele vruchten die ik graag eet, maar er zijn er geen die ik niet kan stoppen met eten.

Dit misverstand is waarschijnlijk te wijten aan het woord “fructose”. Dit zit in de vruchten – maar ook in de huishoudsuiker zelf, want fructose is niets anders dan fructose. Hier kunt u zien hoe gezond of ongezond deze fructose is.

10. BEWAAR ZOETE LEVENSMIDDELEN BUITEN HET ASSORTIMENT.

Als je al last hebt van verschijnselen van het afkicken van suiker, is het te laat voor dat. Maar als je een verlangen voelt en dan niets binnen handbereik hebt, dan kun je ook niet zondigen. Al het ongezonde voedsel dat u zonder wilt doen moet zo moeilijk mogelijk voor u zijn om het te bereiken. Als je ze niet helemaal uit het huis wilt verbannen, berg ze dan op waar je ze nauwelijks kunt bereiken of invriezen. Je kunt ze dus niet meteen opeten als je de drang voelt. De vriezer heeft mij (tijdelijk) wat calorieën bespaard. Duurzamer zou echter zijn om thuis geen snoepjes te hebben.

11. IETS ANDERS DOEN DAT JE GELUKKIG MAAKT

Suiker zorgt voor een beloningsreactie in onze hersenen. Hij maakt ons tijdelijk gelukkig, en we hoeven er niets aan te doen behalve het chocoladepapier openscheuren. Dat is gemakkelijk! Maar wat dacht u ervan om iets anders te doen waardoor u zich goed voelt? Zo bereikt u hetzelfde doel en leidt u zich tegelijkertijd af van uw verlangen naar suiker. Hier zijn 21 ideeën voor zulke gelukkige chauffeurs.

12. ONTSPAN BEWUST

Bent u al in een slecht humeur of voelt u zich gestrest door de terugtrekking? Probeer het dan met de zojuist genoemde gelukkige chauffeurs of ontspan bewust. Ga comfortabel zitten, sluit je ogen en adem diep in en uit. Neem een paar minuten voor deze kleine meditatieoefening.

13. DOCUMENTEER JE SUCCES

Download onze gratis anti-suiker checklist, print hem uit en hang hem op een duidelijk zichtbare plaats op. Noteer op deze lijst welke snoepjes je zonder wilt doen. Na elke succesvolle dag zet je een vinkje achter het betreffende voedsel.

Als je tegen suikerverslaving strijdt, kijk dan eens naar deze lijst. Misschien kan je dan toewerken naar een suikervrij leven. Op de eerste dag werkt het misschien nog niet, maar als je een reeks vinkje ziet voor drie of vier succesvolle dagen, wil je ze niet meer scheuren. Dat kan u door een zwak moment redden. Enige tijd geleden, toen ik voor het eerst bewust veel suikerhoudende producten vermeed, motiveerde ik mezelf met zo’n lijst.

Ik hoop dat deze tips het voor u gemakkelijker maken om van suiker af te kicken. Het is de moeite waard, want als je maar een paar weken duurt, zal je verlangen naar suiker aanzienlijk afnemen. Dan is het voor u gemakkelijker om duurzaam en gezond te eten. Maar als het niet werkt, geef dan niet op. Schakel een versnelling naar beneden door een lagere moeilijkheidsgraad te proberen. Iedereen moet zijn eigen niveau vinden.

Succes met het overwinnen van je suikerverslaving!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge