Positieve effecten van koffie
Food,  Gezondheid,  Lifestyle

15 Positieve effecten van Koffie!

Lange tijd is er veel geschreven over hoe ongezond koffie zou moeten zijn: het verhoogt de bloeddruk, het risico op diabetes, cafeïne veroorzaakt slaapproblemen, beschadigt het hart, draineert water uit het lichaam en tast de maag aan. Maar is dit wel waar, en wat zijn de positieve effecten van Koffie?

Voor veel van deze redenen zijn logische verklaringen, bijvoorbeeld:

  • te veel industrieel gebrande koffie kan de maagslijmvliezen aantasten. Wat is er aan de hand? Omdat het brandproces de koffie vaak buiten brandt terwijl deze binnen nog rauw is. Het breken van de bonen door ze te koelen met water doet zijn deel – oliën lekken en de verbrande koffie-ingrediënten doen hun deel. En dit verhoogt dan de bloeddruk, omdat het verminderen van deze gebraad veel inspanning van het lichaam vraagt. De remedie is eenvoudig: schakel over op trommelgebrande koffie!
  • als je veel melk toevoegt, is het brouwsel moeilijk te verteren – maar dat komt niet door de koffie, maar door de melk.
    De remedie is ook hier eenvoudig: doe het zoals de Italianen: drink alleen ‘s morgens melk – bijvoorbeeld in de cappuccino – en laat het in de middag weg!
  • als je lange muffe filterkoffie of espresso drinkt als zogenaamde “longos”! In Duitstalige landen is het helaas een gewoonte geworden dat filterkoffie vaak nog steeds wordt geserveerd of gedronken uren na de bereiding en dat espressokoffie verkeerd wordt bereid: de “lange knop” van de espressomachine is zo geprogrammeerd dat de koffie voor altijd loopt. Op deze manier wordt het koffiedik onnodig lang uitgewassen en worden alle onverenigbare ingrediënten op weg naar de maag gestuurd.
    De remedie is weer eenvoudig: maak een echte “extended” of “Americano”: enkele of dubbele espresso wordt naar wens uitgebreid met extra heet water (kan). Je hebt dus alleen de goede ingrediënten in de koffie en de smaak is gewoon sensationeel.

En er zijn nog veel meer redenen. Een daarvan is zeker een gebrek aan je koffiemachinehygiëne. Helaas merk ik maar al te vaak dat mensen koffiezetapparaten aan de buitenkant schoonmaken, maar vaak gebeurt er weinig of geen reiniging aan de binnenkant. Je hebt dus zelf een hoop in de hand

Samenvattend, de gebruiker heeft zelf een enorme invloed op de gezondheid van het product. Een expert zou dus geen problemen moeten ondervinden!

En natuurlijk, zoals overal wordt vermeld: de maatregel is het doel! Alles wat teveel wordt geconsumeerd is niet goed. Dit geldt voor alle levensmiddelen, ook voor koffie.

 

Wat zijn de positieve Effecten van Koffie

1. KOFFIE VERMINDERT HET RISICO OP KANKER

Laboratoriumtesten hebben enige tijd geleden aangetoond dat bepaalde koffie-ingrediënten beschermen tegen UVB-geïnduceerde cel- of DNA-schade. Een Amerikaanse studie, die in mei 2015 werd afgerond, zorgde voor 500.000 testpersonen gedurende 12 jaar, registreerde hun eetgewoonten en vroeg hen regelmatig om informatie over UV-blootstelling, lichaamsmassa-index, leeftijd, geslacht, fysieke activiteit en alcohol- en sigarettenconsumptie.

Berekeningen toonden aan dat mensen die vier kopjes koffie per dag dronken een 20 procent lager risico op huidkanker hadden. Dit gold echter alleen voor koffie met cafeïne. Met een verbruik van drie kopjes per dag was het risico nog steeds 10 procent lager.

Koffie is ook goed voor het tegengaan van andere kankers. Studies hebben een preventief effect op lever-, darm- en keelkanker aangetoond. Koffie kan ook bescherming bieden tegen agressieve prostaatkanker (zie punt 6.) en hersentumoren.

Volgens een studie van de Universiteit van Utah in Salt Lake City, bijvoorbeeld, hebben koffiedrinkers die minstens vier kopjes per dag consumeren tot 40 procent minder risico op tumoren in de mondholte of keel in vergelijking met geheelonthouders. Dit effect kon niet worden aangetoond voor thee en cafeïnevrije koffie.

2. KOFFIEDRINKERS HEBBEN BETERE LEVERWAARDEN

In een studie waarin ongeveer 28.000 Amerikaanse burgers geïnterviewd en onderzocht werden over tien jaar over hun voedingsgewoonten en gezondheidstoestand, toonde de analyse van de gegevens aan dat de deelnemers die in de 24 uur voorafgaand aan de bloedanalyse minstens drie kopjes koffie hadden gedronken een lager risico hadden op hoge leverwaarden (gerelateerd aan de enzymen ALT, ALP, AST en GGT) dan degenen die dat niet hadden gedaan.

Zelfs wanneer de onderzoekers de invloed van verschillende risicofactoren voor hoge leverwaarden, zoals een hoge body mass index, roken, diabetes of HBV of HCV-infectie, berekenden, bleef de verbinding bestaan. Bij cafeïnevrije koffie waren de resultaten vergelijkbaar, wat erop wijst dat het niet de cafeïne is die verantwoordelijk is voor het beschermende effect op de lever, maar elk ander ingrediënt.

Er zijn wereldwijd vele studies die in deze richting gaan. Zo heeft een Chinees-Australisch onderzoeksteam onlangs bevestigd dat koffieconsumptie inderdaad de ernst van niet-alcoholische vette lever (NAFLD) kan verminderen. Daarnaast worden verschillende eigenschappen van het koffie-extract besproken die verantwoordelijk kunnen zijn voor het beschermende effect.

Deze omvatten bijvoorbeeld de antioxiderende, ontstekingsremmende of anti-inflammatoire of anti-fibrotische effecten van koffie. De onderzoekers beschuldigen cafeïne niet van de positieve effecten, maar van andere ingrediënten.

4. KOFFIE VERLAAGT DE BLOEDDRUK

Mensen met een hoge bloeddruk gedurende lange tijd lopen een groter risico op een hartaanval of beroerte dan mensen met een normale bloeddruk. Niet-rokers kunnen dit risico verminderen door koffie te drinken – één kopje koffie per dag verlaagt de bloeddruk met 9 millimeter kwik, zoals een team onder leiding van Murielle Bochud van het Universitair Ziekenhuis van Lausanne rapporteerde in het tijdschrift “Human Molecular Genetics”.

Het effect is vergelijkbaar met joggen: hoewel bekend is dat koffie de bloeddruk voor een korte tijd verhoogt, heeft het op de lange termijn het tegenovergestelde effect. Dit is vergelijkbaar met de atletische beweging van het hardlopen: tijdens het sporten stijgt de bloeddruk, maar op de middellange termijn, met regelmatige herhaling, beschermt sport tegen cardiovasculaire schade.

5. KOFFIE TEGEN DIABETES

Wereldwijd lijden ongeveer 55 miljoen mensen aan zogenaamde “ouderdomsdiabetes” (type 2 diabetes). De term “ouderdomsdiabetes” wordt steeds minder gerechtvaardigd naarmate patiënten jonger en jonger worden. In tegenstelling tot type 1 diabetes, waarbij de insuline-producerende cellen worden vernietigd door een auto-immuunreactie, heeft type 2 diabetes andere oorzaken.

In veel gevallen draagt onze levensstijl bij aan een verhoogd risico: Voedingsgewoonten met te veel vet en suiker en daardoor overgewicht. Daarnaast is er meestal nog steeds sprake van bewegingslauwheid.

In de tussentijd zijn er op dit gebied talrijke studies uitgevoerd die de beschermende relatie tussen koffie en diabetes type 2 aantonen. Koffie heeft een positieve invloed op de glucosetolerantie en de bloedsuikerspiegel. En cafeïne stimuleert de insulineproducerende cellen. Het blijkt dat mensen die genieten van drie tot vier kopjes koffie per dag een ongeveer 25 procent lager risico hebben op het ontwikkelen van type 2 diabetes.

6. RISICO OP KOFFIE EN PROSTAATKANKER

In het geval van prostaatkankerrisico is de koffieconsumptie niet zo hoog als in het geval van diabetes of vette lever, maar het risico van de ziekte is ook opmerkelijk goed in het geval van een potentieel prostaatrisico. Zo heeft een Chinees onderzoeksteam onlangs een studie met 200.000 deelnemers afgerond. Bijna 9.000 van de deelnemers ontwikkelden prostaatkanker in de loop der jaren tijdens de observatieperiode.

Er werd vastgesteld dat het risico op prostaatkanker lager was bij degenen die regelmatig koffie dronken. In vergelijking met de deelnemers die zelden of nooit koffie dronken, was het relatieve risico voor deze ziekte slechts 0,88 voor hen

7. CAFEÏNE VERSCHUIFT ALZHEIMERPATIËNTEN NAAR BETERE GEHEUGENRESULTATEN

De resultaten van epidemiologische studies suggereren dat de consumptie van koffie het risico op de ziekte van Alzheimer vermindert en een leeftijdsgebonden afname van cognitieve vaardigheden tegengaat. Een recente studie toont aan dat cafeïne het geheugen op de sprongen kan helpen. Onderzoekers van de Johns Hopkins University in Baltimore, VS, ontdekten dat de consumptie van koffie herinneringen bevordert.

Cafeïne in de hoeveelheid van twee kopjes filterkoffie of drie kopjes espresso kan het geheugen in het onderzoek vergroten. Een ander Nederlands onderzoek toont aan dat drie kopjes koffie per dag ook de mentale afbraak vertragen in vergelijking met het drinken van geen koffie.

Volgens een FinsZweedse langetermijnstudie is de kans veel kleiner dat koffiedrinkers de ziekte van Alzheimer ontwikkelen. Drie tot vijf kopjes koffie per dag verminderen het risico op dementie met twee derde.

8. KOFFIE VOORKOMT TINNITUS

Cafeïne is lange tijd in diskrediet gebracht omdat het eerder tinnitus teweegbrengt dan verhindert. Ook vandaag de dag nog wordt patiënten met vervelende geluiden in hun oren vaak geadviseerd om geen koffie of zwarte thee te drinken.

Maar al in 2010 konden Britse onderzoekers in een studie aantonen dat de consumptie van koffie de chronische geluiden in de oren niet verergert. In een recente studie uit 2014 hebben Canadese onderzoekers kunnen aantonen dat koffie met cafeïne zelfs een preventieve werking kan hebben tegen tinnitus.

Meer dan 65.000 vrouwen werden gedurende vele jaren geïnterviewd over hun gedrag en gezondheid als onderdeel van de Nurses’ Health Study II. Bijna 5.300 van hen ontwikkelden in de loop van 18 jaar tinnitus.

Men vond dat het risico van het stressvolle rinkelen in de oren 21 procent lager was voor vrouwen die meer dan 600 mg cafeïne per dag consumeerden dan voor deelnemers die minder dan 150 mg per dag consumeerden. 600 mg cafeïne komt overeen met ongeveer vijf kopjes koffie. Nog kleinere hoeveelheden cafeïne verlaagden het risico, maar in mindere mate.

9. KOFFIE BRENGT ENERGIE

Naast de goede smaak die koffie in de mond heeft, is de belangrijkste reden voor veel mensen om koffie te drinken het “wakker blijven” of “hun energieniveau aanvullen”. Cafeïne heeft een breed werkingsspectrum: In kleine doses heeft het een stimulerend effect op de psyche – de concentratie wordt verbeterd en tekenen van vermoeidheid worden geëlimineerd.

De cafeïne in koffie gaat door de maag naar de bloedbaan en verder naar de hersenen, waar het de receptoren voor de neurotransmitter Adenosine blokkeert.

Dit verhoogt de hoeveelheid andere neurotransmitters, wat leidt tot een verhoogde “afvuren” van neuronen en dus tot meer energie. Het effect van cafeïne in de hersenen verbetert ook de alertheid, reactietijd en algemene cognitieve prestaties.

Daarnaast wordt ook de opslagcapaciteit van de hersenen vergroot. Cafeïne kan dus een positief effect hebben op de leerprestaties op korte termijn tijdens de examenfasen.

10. KOFFIE BEVORDERT SPORTIEVE UITMUNTENDHEID

Cafeïne stimuleert niet alleen het zenuwstelsel, maar verwijdt ook de bloedvaten in de periferie. Het verhoogt het adrenalinegehalte in het bloed en suggereert een positief effect van cafeïne op onze sportprestaties, omdat de spieren beter van zuurstof kunnen worden voorzien.

Daarnaast kunnen ook de verhoogde activiteit van het hart en de expansie van de bronchiën door cafeïne een positief effect hebben op onze prestaties. Het lichaam is dus meer klaar voor intensieve fysieke activiteit. Een Scandinavisch onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat de fysieke prestaties na koffieconsumptie gemiddeld met ongeveer elf procent kunnen toenemen.

Wie een half uur voor de sportschool of sport een kopje koffie drinkt, kan met de combinatie van koffie en koolhydraten niet alleen zijn sportieve prestaties verhogen, maar ook zijn uithoudingsvermogen, nauwkeurigheid en fijne motoriek.

11. KOFFIE BESCHERMT TEGEN BEROERTE

Koffie biedt een hoge mate van bescherming tegen slagen. De beslissende factor is de hoeveelheid – hoe meer, hoe meer! En vrouwen profiteren meer dan mannen.

In 2011 presenteerden wetenschappers van de Universiteit van Cambridge deze laatste bevindingen op het laatste congres van de American Stroke Society (ASA) in San Antonio, Texas. Hun analyse was gebaseerd op gegevens van 9.978 mannen en 12.254 vrouwen tussen 39 en 79 jaar, verzameld in de zogenaamde (EPIC) Norfolk studie over een gemiddelde van twaalf jaar.

In 2015 zal een Chinees – Deens onderzoeksteam van de universiteiten in Zhengzhou (China) en Aarhus (Denemarken) de resultaten bevestigen in een studie: de effecten van koffie in verband met beroertes werden opnieuw onderzocht met ongeveer 500.000 testpersonen. In totaal waren er bij 12.414 van de deelnemers beroertes geweest.

Resultaat: Vergeleken met mensen die minder dan één kopje koffie per week dronken, hadden gewone koffiedrinkers een verminderd risico op een beroerte van 11 procent. En het effect was dosis-afhankelijk: Hoe meer kopjes, hoe kleiner het risico.

Over het geheel genomen was de risicoreductie voor vrouwen 17 procent, voor mannen was deze lager en niet statistisch significant. De risicovermindering voor maximaal twee kopjes per dag was 10 procent, voor maximaal vier kopjes 14 procent en voor meer dan vier kopjes 17 procent.

12. KOFFIE HELPT DE “MACHT VAN DE MENS”.

Een Amerikaanse studie toont aan dat koffiedrinkers minder vaak last hebben van erectiestoornissen.

In de studie werden meer dan 3.000 mannen in de middelbare leeftijd van 49 jaar gevraagd naar hun dieet en problemen met het handhaven van een erectie. De evaluatie toonde aan dat mannen die cafeïne inslikten minder vaak last hadden van erectiestoornissen, vooral wanneer de hoeveelheid cafeïne die ze inslikten overeenkwam met de cafeïne-inhoud van twee tot drie kopjes koffie.

Het slechte nieuws is dat mannen met diabetes geen koffie kunnen krijgen om hen te helpen.
Het goede nieuws is dat als mannen last hebben van een beetje overgewicht of hoge bloeddruk, dan wordt deze hulp versterkt!

13. CAFEÏNE TEGEN MIGRAINE

Cafeïne heeft een effect op de bloedvaten: terwijl de bloedvaten in de periferie verwijden, vernauwen de vaten in de hersenen – daarom kan cafeïne een verzachtend effect hebben op hoofdpijn of migraine. Daarom bevatten sommige hoofdpijntabletten nu naast de pijnstillende werkzame bestanddelen ook cafeïne.

14. KOFFIE BESCHERMT TEGEN DEPRESSIE

Een Harvard studie toonde aan dat vrouwen die vier of meer kopjes koffie per dag drinken een 20 procent lager risico op depressie hebben. De gegevens van meer dan 50.000 Amerikaanse vrouwen over een periode van tien jaar werden geëvalueerd.

Voor cafeïnevrije koffie kon geen verband worden aangetoond met het optreden van depressie. De onderzoekers geven echter toe dat een andere verklaring mogelijk is: het zou kunnen zijn dat mensen met een depressieve stemming minder koffie drinken om de typische slaapproblemen van depressie door cafeïne niet te verergeren.

15. KOFFIE IS GOED VOOR HET GENOOM

Voedselchemici van de Technische Universiteit van Kaiserslautern hebben ontdekt dat regelmatige koffieconsumptie blijkbaar de genetische informatie van het DNA beschermt tegen schade die anders zou kunnen worden veroorzaakt door milieu-invloeden zoals UV-licht. Koffie voorkomt DNA-strengbreuken, die kunnen leiden tot celdood of mutaties.

Ongeveer 100 gezonde mannen werden gedurende vier weken onderzocht. De helft van hen moest 750 ml koffie per dag drinken, de andere helft kreeg water. Gedurende deze tijd moeten testpersonen hun gebruikelijke eetgewoonten behouden en andere producten met cafeïne vermijden.

Voor en na de testfase onderzochten de onderzoekers het genoom van de witte bloedcellen op zogenaamde strengenbreuken in het genetisch materiaal. Zulke fracturen van het ladderachtige molecuul zijn voor het lichaam moeilijk te herstellen. Ze leiden dus tot veroudering van de cellen en in het ergste geval tot kanker.

Al na vier weken koffieconsumptie was het blijvende effect al merkbaar en de mannen die alleen maar water hadden gedronken, vertoonden iets meer DNA-strengbreuken in hun witte bloedlichaampjes. Bij de koffiedrinkersgroep daarentegen was het aantal strandpauzes aanzienlijk gedaald: in totaal waren er 27 procent minder strandpauzes bij de koffiedrinkers!

 

Deze laatste bevindingen zouden kunnen verklaren waarom de consumptie van koffie herhaaldelijk wordt toegeschreven met positieve en preventieve effecten, vooral bij degeneratieve ziekten zoals kanker, diabetes bij volwassenen, de ziekte van Parkinson en hart- en vaatziekten.

In die zin: laten we veel koffie drinken!
Uw liefhebber van Frahling Patrick Schönberger, het “Koffiepad”.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge